Zapraszamy do udziału w kolejnej edycji konkursów wielkanocnych w Gminie Dobra. Poniżej zamieszczamy regulaminy konkursów palm, oraz śmiguśniaków.
Regulamin konkursu na najlepszą PALMĘ WIELKANOCNĄ 09.04.2017r.
Organizator konkursu:
Gminny Ośrodek Kultury w Dobrej,34-642 Dobra 490; tel.(18) 3330239; www.gok.gminadobra.pl; przy współpracy z Parafiami w Gminie Dobra.
Cel konkursu:
Celem konkursu jest propagowanie tradycji i folkloru związanego ze świętami wielkanocnymi, pogłębienie wiedzy na temat symboliki i znaczenia palmy w obrzędowości ludowej.
Konkurs stwarza okazję do zachowania dawnego zwyczaju, indywidualnej działalności artystycznej oraz wymiany wiedzy na temat zanikającego zwyczaju własnoręcznego robienia palm.
Zasady uczestnictwa:
- Konkurs odbędzie się w każdej Parafii Gminy Dobra (Jurków, Stróża, Skrzydlna, Dobra)
- W konkursie mogą uczestniczyć mieszkańcy gminy Dobra.
- Warunkiem udziału jest wykonanie tradycyjnej palmy wielkanocnej
z użyciem naturalnych tworzyw i tradycyjnych form zdobniczych.
- Palmę należy pozostawić do oceny w Niedzielę Palmową w swoim Kościele parafialnym.
- Do palmy ma być dołączona wizytówka z danymi teleadresowymi wykonawcy.
- W konkursie nie będą brane pod uwagę palmy z lat ubiegłych.
- Pragniemy podkreślić, że w konkursach przyszłych nie będą podlegały ocenie palmy, w których wykorzystywane będą materiały z tworzyw sztucznych (m.in. kupne kwiaty, gałązki, liście, sznurki plastikowe ozdoby).
- Niewłaściwe jest uzyskanie do budowy tradycyjnej palmy: zbóż, barwionych traw, koniecznie natomiast jest dołożenie gałązek wierzbiny (bazi), które są niezbędnym elementem przy jej wyrobie.
- Palmy dekorowane kwiatami z bibuły będą dużo wyżej oceniane niż dekorowane kwiatami z krepiny.
- Wyżej oceniane będą palmy, związane tradycyjnym rzemieniem, ewentualnie konopnym czy lnianym powrózkiem.
- Możliwy jest dodatek tradycyjnych roślin (np. barwinek, bukszpan w niektórych wsiach tez cis, barwinka, jałowiec itp.) Nie wskazane jest używanie innych roślin ogrodowych lub doniczkowych.
- Z jednego numeru domu, do konkursu może zostać zgłoszona tylko jedna palma.
Ocena:
1.Oceny palm złożonych podczas Niedzieli Palmowej w czterech parafiach gminy, dokona w terminie późniejszym powołana przez organizatorów komisja, biorąc pod uwagę szczególnie:
- tradycyjny sposób wykonania palmy
- przystrojenie palmy tradycyjnymi ozdobami
- estetykę wykonania pracy
2.Palmy oceniane będą w dwóch kategoriach :
- małe i średnie do około 2,5 m
- wysokie powyżej około 2,5 m
3.Wyklucza się korzystanie z materiałów współczesnych( sztucznie barwione trawy, sztuczne (plastikowe) kwiaty, wstążki z tworzywa sztucznego, druty do owijania palmy, taśmy samoprzylepne , itp.)
4. Werdykt komisji jest niezaskarżalny , nieodwołalny i ostateczny.
5. Wybór ilości palm, które zostaną nagrodzone pozostaje w gestii Komisji Konkursowej.
Nagrody:
Organizator dla najbardziej tradycyjnych palm przewidują nagrody finansowe.
Ogłoszenie wyników konkursu i wręczenie nagród odbędzie się 28 kwietnia 2017r
o godzinie 19:00 na Sali gimnastycznej przy Gminnym Ośrodku Kultury w Dobrej.
Regulamin konkursu na Śmiguśniaka Roku 2017
I. Organizatorzy:
Gminny Ośrodek Kultury w Dobrej.
II. Miejsce i czas przeprowadzenia Konkursu:
1. Miejsce: budynek Gminnej Biblioteki Publicznej w Dobrej, 34-642 Dobra 38, oraz Rynek w Dobrej.
2. Termin: 17 kwietnia 2017.
3. Czas trwania: od 6:30 do 10:30
III. Cel konkursu:
1. Celem konkursu jest propagowanie tradycji i folkloru związanego ze świętami wielkanocnymi, pogłębienie wiedzy na temat symboliki i znaczenia Śmiguśniaków
w obrzędowości ludowej.
2. Konkurs stwarza okazję do zaprezentowania tradycyjnego zwyczaju śmiguśnego oraz wymiany wiedzy na temat zanikających sposobów własnoręcznego wykonywania strojów śmiguśnych z materiałów tradycyjnych.
IV. Warunki uczestnictwa w konkursie:
1. W konkursie mogą uczestniczyć mieszkańcy gminy Dobra, którzy zgłoszą się do Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury w Dobrej celem zarejestrowania grupy.
2. Warunkiem udziału jest zaprezentowanie się grupy (od 2 do 7 osób) Komisji Konkursowej w określonym przez Organizatorów terminie i miejscu: budynek Gminnej Biblioteki Publicznej oraz rynek w Dobrej dnia 28 marzec 2016r.
3. Uczestnicy podlegający ocenie nie mogą być w stanie nietrzeźwym.
V. Ocena:
1. Oceny programu dziadów śmiguśnych dokona powołana przez organizatora Komisja Konkursowa.
2. Przy ocenie Komisja zwracała będzie szczególną uwagę na
· sposób zaprezentowania widowiska
· tradycyjne stroje ( materiał , wykonanie) oraz akcesoria
· wydawane odgłosy
VI. Uwagi końcowe
1. Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do utrwalenia prezentowanych programów na nośnikach audio-wizualnych w celu późniejszej publikacji i archiwizacji.
2. Wszyscy uczestnicy otrzymają dyplomy, a zwycięzcy nagrody.
3. Ogłoszenie wyników konkursu i wręczenie nagród odbędzie się 28 kwietnia 2017r
o godzinie 19:00 na Sali gimnastycznej przy Gminnym Ośrodku Kultury w Dobrej.
PS. W Związku z dużym zainteresowaniem mediów i ich zapowiadaną obecnością podczas Wielkanocnego Poniedziałku, prosimy wszystkich „Śmiguśnioków” o zdroworozsądkowe zachowanie, tak aby mieszkańcy nie zarzucali Wam wandalizmu, a nam wspierania chamstwa. Starajmy się wspólnie, aby tradycja przetrwała i była kojarzona z czymś pozytywnym.
Informujemy również, że w tym roku dla każdego kto zgłosi się na konkurs, przygotowany będzie ciepły posiłek . Do zobaczenia